Sökmotoroptimering (SEO)
Förbättra din rankning och öka trafiken till hemsidan genom SEO
Sökmotor
optimering (SEO)
Förbättra din rankning och öka trafiken till hemsidan genom SEO

Vad är Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är en kraftfull verktyg för att ranka högt på den organiska sökresultaten genomo att använda metoder som On-Page och Off-Page Optimering.

Alla sökmotorer har ett gemensamt syfte, och det är att sökresultaten ska vara så relevanta som möjligt till sökorden. För att göra detta möjligt har sökmotorer infört smarta algoritmer som webbsidor måste följa för att förbättra sin rankning på sökmotorer.

Skapar du användarvänliga och relevanta sidor, kommer sökmotorer att belöna dig genom att synas så högt som möjligt. Men sånt tar tid, vilket också är orsaken till att många tar omvägar som i sin tur ogillas av sökmotorer och leder till att du straffas eller till och med ramlar av sökresultaten.

SEO är gratis, vilket innebär att du kan ranka högt på den organiska sökresultaten utan att du behöver använda dig av sökmotorannonsering (SEA).

On-Page Optimering

Sökmotoroptimering består av två metoder: On-Page och Off-Page Optimering. På engelska låter det mycket bättre än vad det gör på svenska. På svenska betyder det nämligen “på sidan”. Konstigt översättning, jag vet. Men tro det eller inte, för mig är det begripligt med tanke på vad det står för.

On-Page Optimering handlar nämligen om att införa ändringar “på sidan” för att tilltala till rangordning algoritmerna som sökmotorer har satt upp. Och det viktigaste för sökmotorer, det är innehållet. När man optimerar innehållet på webbsidorna så betyder det att man lägger till:

  • Beskrivande sidtitlar
  • Sökmotorvänliga adresser (URL:er)
  • Beskrivande rubriker och underrubriker
  • Rik och användarvänlig innehåll
  • Beskrivande alt-taggar i bilder

Off-Page Optimering

Räcker det att utföra en On-Page Optimering? Nja, det är inte säkert att du rankar högt på grund av det. Orsaken till det är många. Men den största orsaken kan vara att den specifika sökorden som du har valt är ett populärt sökord. Ett sökord som många andra webbsidor slåss för att ranka på första sidan.

Det är här högkvalitativa länkar kommer in. Högkvalitativa länkar kan vara en bidragande orsak till att vissa webbsidor rankar högt för populära sökord. Högkvalitativa länkar innebär att alla inkommande länkar till din hemsida måste inneha en viss trovärdighet. Hur vet man om länkarna är utav kvalitet? Om besökarna enbart “kikar in” och stänger din sida, kommer de att anses som låg kvalitet. Om Google anser att besökarna finner landningssidan betydelselös då kommer de att faktorisera in det i länkens trovärdighet. 

Sökordsanalys

Det viktigaste att tänka på vid On-Page SEO, det är att göra en sökordsanalys. Varför det är så viktigt är ganska logiskt. Det är i grund och botten orsaken till varför sökmotorer finns. Du går till en sökmotor, söker efter en specifik sökord, får fram toppresultat och väljer den länk som passar dig bäst. Så, av alla tusentals eller miljontals registrerade sidor som finns på www, visar sökmotorn alltså bara en bråkdel med länkar på första sidan. Orsaken är enkel. Sökmotorn vill ge dig de mest relevanta länkar som passar ditt sökord.

Det är också anledningen till varför jag anser att sökordsanalysering är den viktigaste biten vid On-Page SEO.

Riktlinjer inom Sökmotoroptimering

Som sagt, det kostar inte dig någonting att ranka på den organiska sökresultaten. 

Men, det kan fortfarande bli dyrt för dig i slutändan om du försöker lura sökmotorer genom att strunta i deras riktlinjer. Genom att följa Googles riktlinjer kommer Google vara schysst mot dig genom att registrera och rangordna din webbplats på deras sökmotor. Om du däremot har andra planer på att ta genvägar till toppen kommer Google inte vara schysst längre. De kan till och med att stryka bort din webbplats helt och hållet.

© 2021 ZAMarketing