Webbdesign handlar om att bygga webbplatser baserade på användarupplevelse, strukturering och funktionalitet. Dessa tre faktorer ska en webbdesigner alltid tänka på när de bygger en webbplats. De är sammanlänkade med varandra.
När en webbdesigner får i uppdrag att bygga en webbplats, brukar man tänka på följande saker som man ska ticka av:
Jag skrev tidigare att användareupplevelse var en av tre faktorer som man ska tänka när en webbdesigner bygger en webbplats. Jo, en god användarupplevelse handlar om en bra struktur och tydlig navigation tvärsigenom hela webbplatsen. Användaren ska inte bli förvirrad när de navigerar menyn och ska helst vara samma på varje sida.
Länkarna ska vara korrekta och inte vara missledande när besökare går igenom innehållet. Jag brukar alltid tänka på röda trådar när jag bygger ihop mina länkar, där läraren alltid bad oss att skapa en sammanhängande berättelse som fångar läsarens intresse. Detsamma gäller besökare, har du fångat deras intresse är chansen större att de konverterar som att fylla i en kontaktformulär till exempel.
Du kan läsa mer om on-page optimering här. En av webbdesigners stora arbetsuppgifter är att se till att webbplatsen är optimerad för sökmotorer. Vårt jobb är nämligen att se till att webbsidorna uppfyller Googles faktorer för att ranka din webbplats på deras sökmotor. Det handlar om
Implementering av mätbara verktyg som Google Analytics tillåter dig att göra en nulägesanalys. Med Google Analytics kan du ta reda på viktig statistik om dina besökare och deras beteende på webbplatsen. Det kan förändra och forma om hela din strategi och öka effektiviteten i ditt företag. Jo, Google Analytics må vara gratis, men det finns ingen bättre verktyg därute för att ta reda hur din webbplats mår. Exempel som du kan ta reda på: