Webbdesign

Allt börjar med en webbplats

Webbdesign

Allt börjar med en webbplats

Vad är Webbdesign?

Webbdesign handlar om att bygga webbplatser baserade på användarupplevelse, strukturering och funktionalitet. Dessa tre faktorer ska en webbdesigner alltid tänka på när de bygger en webbplats. De är sammanlänkade med varandra.

När en webbdesigner får i uppdrag att bygga en webbplats, brukar man tänka på följande saker som man ska ticka av:

  • Webbhotell
  • Domännamn
  • Säkerhet
  • Struktur – länkbygge
  • Navigation
  • On-Page Optimering
 
Man ska också tänka på att kunden kommer att vilja ta över webbplatsen. Kunden ska kunna ändra på innehållet och lägga till inlägg och sidor utan att behöva ringa dig. Om detta händer då har du som webbdesigner misslyckats att uppfylla din del av avtalet.

Webbhotell + Domän + Säkerhet

  • En webbdesigner behöver först och främst ett webbhotell för att se till att din webbplats är uppkopplad på nätet 24/7.
  • Domänen ska reflektera företagets namn. Ett företag som heter Bengt Bygger AB ska också ha en liknande domän som till exempel bengtbygger.se.
  • De flesta webbhotell brukar bjuda på gratis SSL-certifikat i några månader. SSL krypterar besökarnas information när de till exempel fyller i en kontaktformulär.

Strukturen och Navigationen​

Jag skrev tidigare att användareupplevelse var en av tre faktorer som man ska tänka när en webbdesigner bygger en webbplats. Jo, en god användarupplevelse handlar om en bra struktur och tydlig navigation tvärsigenom hela webbplatsen. Användaren ska inte bli förvirrad när de navigerar menyn och ska helst vara samma på varje sida.

Länkarna ska vara korrekta och inte vara missledande när besökare går igenom innehållet. Jag brukar alltid tänka på röda trådar när jag bygger ihop mina länkar, där läraren alltid bad oss att skapa en sammanhängande berättelse som fångar läsarens intresse. Detsamma gäller besökare, har du fångat deras intresse är chansen större att de konverterar som att fylla i en kontaktformulär till exempel.

On-Page Optimering

Du kan läsa mer om on-page optimering här. En av webbdesigners stora arbetsuppgifter är att se till att webbplatsen är optimerad för sökmotorer. Vårt jobb är nämligen att se till att webbsidorna uppfyller Googles faktorer för att ranka din webbplats på deras sökmotor. Det handlar om

  • Beskrivande sidtitlar
  • Sökmotorvänliga adresser (URL:er)
  • Beskrivande rubriker och underrubriker
  • Rik och användarvänlig innehåll
  • Beskrivande alt-taggar i bilder
 

Webbdesign och Nulägesanalysering

Implementering av mätbara verktyg som Google Analytics tillåter dig att göra en nulägesanalys. Med Google Analytics kan du ta reda på viktig statistik om dina besökare och deras beteende på webbplatsen. Det kan förändra och forma om hela din strategi och öka effektiviteten i ditt företag. Jo, Google Analytics må vara gratis, men det finns ingen bättre verktyg därute för att ta reda hur din webbplats mår. Exempel som du kan ta reda på:

  • Vilka sidor är populärast?
  • Hur många av besökarna konverterar till kunder?
  • Satsar du på fel sökord?
  • Hur presterar din webbplats på övriga kanaler?
  • Har du koll på dina sociala medier?
Du ser varför ovan statistik är viktig. Med sådan insikter i din hand, kan ett företag forma om hela sin webbstruktur. Och jag har bara nämnt en bråkdel vad Google Analytics kan göra för ditt företag.

Kontaktinformation

© 2021 ZAMarketing